"Jag börjar på Måndag"

Nu är vi hemma igen efter helgens husvagns vistelse.
 
Det blir avslappning och mer aktivitet på en och samma gång dessa helger, och det känns i de rosa kinderna att vi varit ute mycket.
 
Sitter i soffan med tänd brasa och funderar lite för mig själv..
 
Hur många söndagar jag suttit här och tänkt
"jag börjar på måndag"
Uppsvullen efter helgens intag av alldeles för stora mängder socker..
 
Och vad händer då när jag tänkt så??
 
Jo jag har genast gått och tryckt i mig lite till, av rädsla att det skulle bli allvar med det hela, och risk för att det skulle dröja länge innan jag skulle se en godispåse igen!!
 
Men när Måndagen kom var det inte alls säkert att jag hade kvar nån motivation att sätta igång..
 
Är så glad att jag denna gång bara gjorde slag i saken, utan att bulla upp o kompensera innan..
Jag bara gjorde det!
Jag visste så väl att den där motivationen jag väntade på inte skulle komma tillbaka..
 
Jag var alldeles för nedgången för det...
Fanns inte en tillstymmelse till begär att få träna..
 
Och sockerberoendet höll mig i ett järngrepp, så oddsen att jag skulle vakna en Måndag och känna att jag inte ville ha nåt mer socker va obefintlig..
 
Värken i kroppen va så intensiv att jag helst vill sova bort dagarna, så risken återigen att jag skulle vakna en Måndag morgon och med full energi och kraft ändra livsstil va minimal..
 
Nä jag fick helt enkelt bara bestämma att nu kör jag!!!
 
Det skulle bli tårar, mindre energi, mer värk, abstinens och saknad av att få tröst äta bakelser i min ensamhet när ingen såg..
 

MEN det vänder!! 
Om man bara gör det, och genomlider den första tiden av omställning så kommer DU själv att skapa ett bättre liv.
 
Ett liv där du inte längre behöver vänta på att det ska bli Måndag för att sedan misslyckas igen..
Ett liv där du faktiskt kommer vakna med ett sug efter att få röra på dig, och en önskan att SLIPPA socker!
 
Men allt det där kommer inte bara komma av sig själv helt plötsligt en måndag morgon, det är du som kommer få jobba för det..
Och det kommer vara DIN förtjänst!
 
Här sitter jag nu, med den där sköna känslan, att jag inte alls måste jobba bort helgens synder i morgon.. 
Eller starta mitt nya liv, för det har jag redan gjort..
Berömmer mig själv lite..
För det har tidigare inneburit en stor ångest för mig, om jag kommer klara av det eller inte..
Ångest att jag egentligen vill stanna i det gamla trygga och slippa misslyckas..
 
Men det är över nu, och ångesten är borta.
Kommer aldrig kunna sluta kämpa el sluta jobba med min vikt el mentala inställning.
Men att just börja och komma igång tar alltid extra mycket av mig.
 
I helgen blev de bara bra mat o mycket ute vistelse började o slutade helgen med löppass fredag och söndag (idag)
Och det känns så bra.!
 
Den nya veckan är mer än välkommen, och det finns så mycket annat i mitt liv att "starta med på måndag"
 
Så kom igen du med bara börja här och nu, för det är det som räknas, en dag i taget, en timma i taget.
Valet precis här och nu.
 
Att medvetet välja och ta tillbaka kontrollen.
 
Vi tog en skotertur och grillade korv med barna innan vi åkte hem i dag.
Dom älskar att tolka på snowracer efter skotern, så pappan tog en extra tur med dom efter grillningen..
 
Jag hade bestämt att jag skulle springa när jag kommit hem, men ville verkligen inte!!
 
Helt omotiverad, och snöade som tusan.
Men är de bestämt så är det, och då e de bara o byta om o få de gjort..!!
Annars sitter känslan i resten av em/kvällen att du borde gjort de där du bestämt.
Och det är ingen rolig känsla..
Och väl hemma nyduschad och ny äten i soffan, kan jag inte säga annat än att jag är jäkligt nöjd med veckans avslut.
 
Jag snodde i hop en "på minuten pizza"
Till mig och sambon, då dottern råkat kasta bort all middag som va kvar efter att de hungriga barnen ätit en timme innan oss.. Hon trodde inte vi skulle äta..
 
Nå ja pizzan blev TOK god och så hungrig man är efter en löprunda gör allt dubbelt så gott :)
Hade liite ketchup, färdigstekt strimlad fläskfile, stekt lök, tomater och massa mozzarella och bea på!!
 
Mums!!
 
Bea n hade vi kall bredvid..
Tog bara några minuter att sno i hop, perfekt när man är galet hungrig!
 
Härlig känsla!
Kämpa på nu alla fighters!
Ny vecka nya möjligheter och ni i morgon ÄR det faktiskt MÅNDAG ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0