Lammstek med citronsås och ugnsstekt aubergine

 
I dag blev de söndags stek, varit rätt slöa i dag, men iaf varit ute med barna som åkt längdskidor..
Själv fick jag verka plog.. Släpade Nellie efter mig på snösläde i djupsömn rundan gården för o bana väg åt skidåkarna :)
Tungt o jobbigt men just nu ber jag om jobbiga saker i vardagen, o vill att kroppen ska få anstränga sig.
 
Till skillnad från innan då jag bara ville följa "minsta motståndets lag" 
 
Har ju inte alltid varit så ska väl också tilläggas men i perioder.. Hela mitt vuxna liv har känts som en jojo.
 
Har ju äntligen fått hem min TRX och testade på några övningar, måste dock montera ett takfäste nånstans där vi hittar en balk.
 
Av de övningar jag ändå kunde testa på, bedömde jag att den är väldigt effektiv, grymt jobbigt!!
 
Men kunde inte riktigt köra slut på mig själv, då den inte va monterad på så bra ställe samt att jag måste bestämma ett träningspass upplägg, så körde ett Kettlebells pass efteråt och avslutade som alltid med massa magövningar med kettlebellen och även bollkast mot vägg övningen.
 
Så härligt mör lagom till middagen.
 
Här kommer recept på de vi åt.
(Endast knåpat i hop på egen hand)
 
Lammstek med citronsås och ugnsstekt aubergine 
 

Ca 1,5 kg lammstek
1 Citron skal och saft
Timjan Flingsalt Olivolja
 
Jag rev skalet av 0,5 citron och pressade saften över steken, strödde över timjan och flingsalt och la i en stekpåse och hälde därefter olivolja över.
In i ugn på 175-180 grader i ca 1,5 timma, låt den därefter få vila en stund.
 
Rör i hop 1 dl majonäs o 4 dl crème fraiche med rivet skal och safter från den andra halvan av citronen, samt lite salt och peppar. 
Mindre mängd om ni e få, detta räckte till oss på 6 personer.
 
1 Aubergine i bitar och 0,5 skivad rödlök läggs i en form med olivolja och flingsalt och in i ugnen ca 20 minuter.
Detta täcker till 2 vuxna
 
Vi hade även en sallad till med hackad tomat avokado och fetaost.
 
Gott blev det
Nu går vi mot ny vecka o nya möjligheter r
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0