Bakat Nyttobröd...!

I dag har jag bakat bröd, dagens variant blev med solrosfrön linfrön och russin..
Äter inte så mycket bröd, men de e ju väldans gott med nybakat!
O då kan man ju slänga i lite nyttigheter i smeten.
Gjorde Broccoliesoppa med ädelost till middag, o hade brödet till, alla barn åt med god aptit även minstingen, (ingen ädelost då)
Lite tips på saker jag ser till att ha hemma om baklusten skulle falla på, el om de ska bli soppa till middag är:
  • Rågsikt (2dl)
  • Grahamsmjöl (2dl)
  • Rågmjöl
  • Vetemjöl (3,5)
  • Kruskakli
  • Solrosfrön (1dl)
  • Linfrön (1dl)
  • Russin (1dl)
  • I vissa fall hemgjort lingonsylt
  • Mörk baksirap (1dl)
  • Brödkryddor (4 tsk)
  • Bakpulver (1,5 tsk)
  • Bikarbonat
  • Jäst
  • Filmjölk (5dl)
  • Salt (1tsk)
Sätter (parantes) kring mängd på de ingredienser jag använde i dagens bröd, blanda bara i hop alla ingredienser och fyll en 1,5 liters brödform ställ nederst i ugn på 175 grader i 1,5 timme.
Listan går såklart göra längre, men till de sorter jag brukar baka använder jag dessa :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0