Efterätt med mindre socker!

I går gjorde jag en efterätt ur boken Ferry Food, den va helt out standing!
Jag la till lite extra vanilj och florsocker, då jag inte är någon LCHF´are och inte påverkas av några (obs några) få extra gram kolhydrater hit o dit :)
Min tanke att använda sådana recept är att ofta när jag gjort någon söt desert så blir jag efter det sötsugen resten av hela kvällen, och stannar det vid en bit efterätt 1-2 gr / vecka är det inga problem för mig inte, men efter den där biten får jag ju ofta stålsätta mig i plågor el springa i skafferiet resten av kvällen, o de vill jag ju inte, därför tänkte jag satsa få efterätter (dom gånger de nu ska vara något) som är Av med mindre socker och ofta mörk choklad.
Efter denna kakbit i går hade jag inget sug alls o gick o la mig 4-5 timmar senare fortfarande nöjd, så här kommer det! :

RECEPT:

Koka upp 2 msk vatten dra åt sidan rör ner 70g mörk choklad till den smält, (jag tog 100g 70% choklad)
Mixa 150g skållad mandel el (150 g köpt flagad el hackad)
Lägg i 40g mjukt smör och 1-2 tsk florsocker (Jag tog 3 msk)
Mixa ihop och blanda med den smälta chokladen.
Klipp en rund cirkel av bakplåtspapper och lägg i en pajform, bred smeten över och låt stelna i frysen en stund.
Vispa grädde (jag smaksatte med ca 2msk vaniljsocker)
Och säsongens bär /(jag hade precis köpt färska blåbär)
kan även strö över hackade nötter men de hade inte jag.
Att unna sig något extra någon gång ibland förgyller tillvaron :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0