GLAD PÅSK <3

Jag har ju lovat ett Påsk inlägg!!
 
Nu drar det i hop sig för Påsk!
I morgon åker vi upp till våran husvagn, och hoppas på en påsk helg och påsklovs vecka med fint väder o mycket skratt med familj o vänner.
 
Är ni som mig som gillar planering?
Då kommer antagligen detta inlägg lite sent..
Men nåt tips hoppas jag kunna bjuda på.
 
Förslag på mat
 
Vissa recept finns redan på bloggen.
Jag börjar med att skriva ner dessa.
 
Vitlök och basilika Wraps 
Ostbröden
Ost och vitlöksbaguetter 
Kolbullar 
Rättika Janssons 
Gulaschsoppa 
Laxröra
 
Vi brukar även steka hamburgare o äta i salladsblad ute.
Och oftast äter jag kesoplättar.
 
Kesoplättar 
 
4 ägg
500 gram keso
3 msk fiberhusk 
Lite salt
Mixa allt med mixerstav 
 
Stek i smör
 
Det tar ett tag innan dom stelnat så ha tålamod! 
Därefter lägger jag på
 
Västerbotten ost
Skinka
Tomat
Senap
 
Väntar till osten smält
Lägger ihop 2 st.
 
Ska jag ta med dom ut rullar jag in dom i folie, och lägger på grillen.
 
 
Micro bröd
 
Det finns mängder av olika recept på microbröd.
Men jag har testat detta:
 
1ägg
1 dl mandelmjöl 
1 krm salt
25g smält smör.
 
Blanda i hop allt
 
Häll ut smeten på en tallrik
Eller 2 assietter
 
O värm i Micro på full effekt 1.5 - 2 min
 
 
Jag skar brödet i 4
La på pålägg
Smörjde mackjärnet med smör
La i hop till 2 dubbel mackor.
O ner i mackjärnet.
Går ev att göra i järn över eld också men ej testat.
 
Att göra Röror av olika slag passar också bra till påsk.
 
Omelett Wrap
 
Jag tar 1-2 ägg
(beroende på stekpanna o stl)
O vispar upp med 1-2 msk grädde
Salt o peppar
Ev 0,5-1 tsk fiberhusk 
 
Och steker i smör till en "pannkaka" Wrap
 
Kyler den.
 
Sen är de bara att göra den röra man själv tycker om.
Jag utgår från 
Crème fraiche 
Och
Majonäs 
Ev philadelphia 
Tillsätter:
* Rökt lax o rödlök el dill
 
* Räkor o rom
* Rökt renkött o pepparrot
* strimlad skinka
* grillad kyckling, curry, bacon
Eller lägger jag på skinka ost tomat o senap utan röra.
 
 
Lax röran.
 
Röror funkar till mycket och är snabbt o lätt att svänga ihop.
 
Ibland gör jag ost korgar o fyller med röra.
Som förrätt
 
Ost o bacon muffins 
 
Sallader i alla det slag funkar att lyxa till i det oändliga
 
 
 
 
Jag kommer snart 
Sätta i gång ett kok gulaschsoppan 
Som jag tänkt ta med och äta ute i helgen.
 
Angående vin
Är ett tips att blanda
Vitt vin med kolsyrat vatten 
Så gör dom utomlands i värmen.
Och kallas Gemist i Kroatien 
 
Och för oss som kanske vill få ta mer än ett glas o ändå hålla vikten, är detta ett smart val.
O du kan dricka 2-3 glas med samma mängd som 1.
 
Själv kommer jag (om jag känner att jag vill)
Unna mig en del gott
Men inte hela tiden.
 
Utan får välja mina tillfällen isf.
 
Det lustiga är hur saker o ting förändras.
Tidigare var de en vana att det tex fanns kanelbullar här hemma.
Nu minns jag inte när de gjordes senast.
Och kommer baka det till påsk.
 
Vilket kommer vara en lyxvara.
Jag är mest känslig just för gluten.
Men i rimlig mängd och inte i varje måltid så går de bra.
 
Men endast vid speciella tillfällen, annars använder jag aldrig varken mjöl, socker eller sötningsmedel.
 
Gör oftast inte heller några "bak" substitut enl lchf
(förutom bröd enstaka tillfällen)
 
Enligt min mening innehåller de ändå massa onödiga kalorier, jag inte har råd med under en viktminskning.
(men kanske annars)
Och lägger mitt energi intag på bra lagad mat istället. 
 
Fram till julafton tex åt jag inget julbak alls, så blev inte en enda lussebulle eller pepparkaka för mig 
Det va ett måste då med noll tolerans för att forma en hållbar vana.!
Gick ner 17 kilo på 13 veckor fram till jul, så JA det va värt varje dag.
 
Det har gjort att jag naturligt "tar upp" en strikt lchf kost igen även om de blivit en kväll med onyttigt.
 
Men har man inte den vanan in rutan innan är det svårt att unna sig sådant utan risk att falla dit helt..
 
Och en del klarar de aldrig och då är mitt råd att låta bli!
 
Men är de speciella tillfällen som jul påsk midsommar 
 
Då unnar jag mig hellre "vanligt bakat o gott"
 Men det behöver ju inte innebära varje dag från 1a advent till nyår för det.
 
Matplaneringen är ändå alltid lchf
 
Så funkar jag
 
Har just nu en hel kasse med godis o kex i köket som ej får röras.
Bra för karaktären ;)
 
Gårdagens löppass  kändes i benen, då jag glömde Stretch dagen innan.
 
 
Och har nyss kämpat mig igenom ett Kettlebells pass.
 
 
Gäller att öka på förbränningen rejält om man ska få smaka på kolhydrat rika grejer i helgen.
 
Börja aldrig tänka att det är "skitsamma " med träning för jag kommer ändå..........för det är de inte!
 
Önskar er en riktigt Glad Påsk!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Camilla.. ja kommer aldrig falla dit! Brorsan kom me massa godis i helgen, å ja smakade lite.. va tror du ja gjorde sen!? 30 min på skithuset med räserbajs!!! Kul, ja jävligt kul. Haha

Svar: Lät ju mindre kul....Ha ha el lite kul va de allt ;)
Nä har inte dem problemen... :)
Camilla Nilsson

2015-04-01 @ 17:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0