Husvagnsmys utan "fredagsmys"

Dagens inlägg kommer från våran husvagn, där vi spenderar helgen.
 
Det är starkt förknippat med både godis snacks efterrätter vin och öl bullar kakor gott plock mm för mig.
Så det är en liten utmaning att bortse från "ätandet" o mysa av lugnet istället.
 
Hur man skapar vanor för sig själv??
 
Som gör att vissa platser eller situationer automatiskt innebär att man kopplar det till att äta söta saker?!?
 
Vilka situationer förknippar ni med sötsaker och ätande?
 
Kommentara gärna.
 
Jul, påsk, midsommar, barndop, bröllop, kalas, fredagar och lördagar?
De e ju det vanliga, men jag har insett att det finns så många fler tillfällen där man skapat sådana vanor.
 
Och dom tillfällena/situationerna blir ibland lätt en extra utmaning när man utsätter sig för dom efter att ha bytt "livsstil" (kost) osv..
 
Men vanor kan man ändra, och att ersätta med något annat kan te sig lättare ibland.. (inte nödvändigtvis mot annat ätbart)
 
Men nu ska jag ha för vana att alltid ta med mitt favorit tilltugg "förrätt" ruccola, parmaskinka, parmesan, pinjenötter och balsamico till husvagnen i stället.
 
Detta åt vi i går, som "fredagsmys" och har gjort de flera andra gr vi åkt till husvagnen oxå, så en redan skapad vana helt enkelt :)
 
Och det är lite lyxigt för mig, vill gärna ha rött vin till men tillåter mig inte det innan jag nått mitt nästa delmål, så ser ni mig dricka rödvin så vet ni att jag fixat nästa mål ;) 
 
Det finns ju så mycket att "mysa" till det med inom lchf oxå men jag utesluter sånt just nu då jag vill ha god effekt på viktminskningen, så middag o vatten o kaffe får bli avslutning på vad jag stoppar i munnen på dagen.
 
Fläskfilé bea sallad hallomi skärvångens fetaost mm åt vi oxå till fredagsmiddag.
 
Natten till i dag har varit Stormig!!
Stormat så in i norden att hela husvagnen gungat!
Lite mysigt på samma gång, men blivit väckt av blåsten många gr.
 
I dag Lördag så vågade vi oss ut i ovädret för att åka på skoterevent till storåbränna.
 
 
Huvva vilket oväder!
Barnen åt korv med bröd och chokladbollar 
Och vi vuxna nöjde oss med en kopp kaffe.
 
 
Sen åkte vi tillbaka till husvagnen o värmde upp oss med köttbullar i het tomatsås och en klick cremefraiche, och barnen har trotsat vädret och varit ute i omgångar hela dagen.
 
Till middag åt vi en kassler rätt som är så otroligt god och lättgjord.
Måste ha med sig sånt som är lätt att sno i hop och ändå e gott, när de ska tillagas i husvagnen.
 
 
 Kassler låda med curry sås
 

Skär bort kanten och skiva kassler 
Lägg omlott i botten av en form
Vispa i hop lika delar 
Cremefraiche och vispgrädde 
Krydda rejält  med curry
Smaksätt med chilisås 
Och basilika
Och 2 hackade tomater
 
Häll över kasslern.
Strö över en påse mozzarella ost
 
Gratinera ca 20-30 minuter
Jag har haft både broccolie och blomkålsmos till.
 
Ha en trevlig Lördagkväll och fortsättning på helgen
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: maria

Å va gott & mysigt
God Natt
Maria

Svar: Tack och Godnatt :)
Camilla Nilsson

2015-02-07 @ 22:10:20
URL: http://www.iahoglund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0