Min resa

Inlägg 2 läsarnas önskemål
 
Ska försöka göra detta till ett något kortare inlägg :)
 
Men tänkte ändå i stora drag gå igenom hur jag viktminskat  med alla dessa olika dieter år efter år, och hur lchf kosten känns som det rätta svaret för mig och varför.
 
Historien innan Lchf start:
 
Maj 2002 får jag mitt första barn och några dagar efter hemkomst står vågen på samma vikt som innan graviditeten och jag andas ut.
 
Efter 3 månaders mysande med bebis och ständig tillgång på godis chockeras jag av en viktuppgång på ca 13 kilo!
 
September 2002 - April 2003 går jag på viktväktarnas program för ammande mammor.
Och tränade mycket!
Sprang min runda på 1 mil flera gr per v och styrketränade.
Springer st olovsloppet mf 2003 och nådde målvikt 56 kg i april då jag också slutar att amma...
 
Äter utan points räknande efter detta och håller vikten i 1-2 år men börjar gå upp i vikt redan innan min andra graviditet.
 
November 2005 gravid med barn nr 2
Augusti 2006 barn nr 2 föds (vikt väktarna till o från)
Ammar till juni 2007
Augusti 2007 gravid med barn nr 3
Maj 2008 barn nr 3 föds
Ammar till Mars 2009
 
Här har jag gått upp en hel del i vikt, stressad efter flera år av graviditeter och amningar 
Och vill nu ha en Quick fix o kroppen tillbaka NU! och köper camebridge kuren!
Äter 3 pås soppor / shaker per dag i 5 veckor och går ner 10-13 kg
 
Det blir sommar 2009 och semester.
Underbart då får man ju äta vad man vill right? ;)
 
September 2009 har jag gått upp ALLT och lite till...
Oj oj arg o besviken på mig själv kör jag 5 veckor camebridge igen!! 
Men drar nån lärdom av det hela...
 
Börjar träna mer seriöst, börjar jobba på gym 
Går kurs till spinninginstruktör 
Vattengympaledare och börjar ha Vattengympa grupper.
 
Mår riktigt bra!
Och känns vara i mitt rätta element.
Och våren 2010 utbildar jag mig till styrketräningsinstruktör och får erbjudande om jobb som pt till hösten...
 
Innan jag nått in i augusti är jag gravid med barn nr 4
Och graviditeten är ganska jobbig.
 
Maj 2011 föds barn nr 4
Ammar till februari / mars 2012
 
Börjar träna direkt efter detta och byter ut frukost o lunch till soppor....går ner en del men når aldrig målvikt nu heller...
För de kommer ju påsk o sen bantas det sen kommer utlandssemestern o sen byts alla mål mot soppor!
 
Sen blir de ju midsommar o sommarsemester....
O så går de runt....
Börjar jobba o testar de flesta dieter...
Börjar på itrims program efter jul 2013 o kör deras måltidsersättningar i 7 veckor!
 
Men spårar ur.... Efter detta går jag upp mer än nånsin o väger nu (vänster i bild)
Lika mycket som då jag va som tyngst som gravid.
 
Bild till vänster är från sommar 2014
Bild till höger från september 2015
 
Lär ju knappast behöva skriva hur dåligt jag mådde??
Inga försök funkade längre hade provat allt från kurer på rent protein o mineraldrycker till ISO dieten till soppor o vv 
 
Startade tillslut med lchf och riktig mat hösten 2014, närmare bestämt 22 september.
 
Efter att konstaterat att jag är Sockerberoende så in i norden!
 
Fikade o bakade hellre nåt gott på eftermiddagen o va sen inte intresserad av middagen..
 
Bästa som fanns va att få va ensam i bilen o svänga in på en mack o handla allt från wienerbröd till choklad o läsk.... o ingen såg o ingen skulle smaka!
 
Detta va jag tvungen att göra nånting åt!
Och ingen kortsiktig lösning den här gången!
 
Jag va så trött och hade t o m  legat på sjukhus helt utslagen med sky höga värden...
Fick kortisonbehandling o olika antibiotika kurer men ingen hittade nåt fel...
 
Fick efter ett tag diagnos psoriasis artrit.
OCH all denna fruktansvärda smärta i leder o kropp fick en förklaring...
 
Och socker gör inte detta bättre!
Och inte att begrava sig i en soffa heller!
 
Så jag blev tvungen att sluta med båda dom saker som jag gillade bäst..
 
22 december exakt 3 månader senare är jag redan 17 kilo lättare och jag tränade en hel del.
Valde att äta av allt under julen o känner direkt hur jag får hjärndimma, dåligt tålamod, svullen spänd mage, dåligt självförtroende mer VÄRK och trötthet!
 
Så återgår direkt till lchf kosten och mår redan dagar efter så mycket bättre !
 
Pratar igenom allt med min reumatolog som är så positiv över vilken otrolig förändring o påverkan på sjukdomen kosten haft.
Och peppar mig att de bara är att fortsätta.
 
20 kilo minus innan våren och under sommaren åt jag varierat men långt ifrån som de brukar se ut..
 
Nu ett år efter start är jag över 30 kilo lättare o har 2-3 kg kvar till målvikt! :)
 
Har satsat mest på kosten under hösten för att inte överäta.
Måste ju oavsett lchf kost el ej ligga på ett kalori underskott för att gå ner i vikt.
 
Och för att va säker på att fixa de har jag valt att spara med träningen till ungefär nu ;)
 
Sen kommer den verkliga utmaningen, att hålla vikten!
 
Har inte blivit frisk från min sjukdom men kan man förbättra den så otroligt mycket med hjälp av vad man äter och inte, så e de bara att köra!
 
Jag gör ju iaf det jag själv kan styra över..
Sen får jag ta träningen med en rejäl känsla för vad som blir lagom.
 
Kommer alltid få kampas med mitt Sockerberoende då minnet e starkt.
Men mitt blodsocker är nu stabilt o jämnt o jag slipper sockermonstret som inte är särskilt trevligt när den blir utan!
 
Jag är mycket känslig o testar varken rotsaker eller kvarg med sötningsmedel. . Utan sparar alla experiment till jag e "klar" o kan öka på mer kost o mer träning.
 
Spännande!
 
Så välkommen måndag (vägning)o ny vecka i morgon.
 
Måttbandet är ju oftast tydligare än vågen.
-46 cm runt magen sist...
Gen en bra inblick.
 
Kvällens middags tips är pulled chicken pie 
Gudarna så gott
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0