Att viktminska som småbarnsföräldrar

Att vara småbarnsföräldrar är både underbart och påfrestande och ofta tar man till överlevnads taktiker som att "bara få vardagarna att gå"
 
När man ska göra en sån stor förändring som en viktminskning kräver så kan det lätt kännas helt omöjligt att få in det i det redan fullspäckade vardagsschemat med skjuts till skolan o dagis, middagar, mellanmål, massa tvätt, skrik o bråk uppmärksamhet, stimulans, aktiviteter, bad, konsekvens, sjuka barn, läxläsning, föräldramöten, packning... Listan kan göras enorm o det vet alla föräldrar...
 
Man är ofta trött och fokus ligger inte direkt på dig själv..
Barnen kommer i första hand.. Givetvis..
 
Men en pigg och glad förälder är ju det bästa för barnen.
 
När man kommit så långt att man ändå tänkt ta tag i sin viktminskning så är det än viktigare att vara förutseende.
 
Sätt dig ner och skriva ner alla fallgropar du kan komma på.
 
När är det du lättast tappar fokus? 
Och faller dit?
 
Är det när du sovit för lite?
Blir för stressad?
För mycket att göra?
När barnen äter lördagsgodis?
När barnen bråkar och skriker?
När din planering faller och barnen blir hemma och sjuka?
 
Och hur kan du tänka och göra i dessa lägen som är värst för dig?
 
Vänder mig givetvis inte bara till småbarnsföräldrar, utan att sätta sig ner o ha en back up plan kan vara bra för alla!
 
Men just när man har små barn har jag själv upplevt att mitt eget utrymme är så litet att det känns väldigt svårt att göra en förändring i och för mig själv.
 
Tills jag insåg vilket trött och tråkig mamma jag hade blivit..
 
Just under min viktminskning är jag kanske inte heller den mäst roliga mamman, då det kommer alla möjliga känslor och prövningar..
 
Men att vara lättare och få energi genom träning har gett mig mycket mer energi att klara dessa vardagar, som givetvis finns kvar precis som innan.
 
Skillnaden är min energi och min inställning till situationer som uppstår!
 
Man börjar helt enkelt att dra o nysta i början av snöret, och måste jobba med en bit i taget.
 
Jag upplever att den ena positiva förändringen ger den andra.
 
Jag började med kosten, det va steg ett för mig.
Därifrån när jag blivit mer trygg i den, la jag på träning osv.
 
Det kan kännas helt övermäktigt men man klarar mer än man tror, och att ta EN DAG I TAGET är jätte viktigt.
 
Planera så mycket du kan 
 
Gör mat som är så nära det ni brukar äta i eran familj som möjligt till en början.
 
Köp hem några snabba alternativ att ta till när dagen inte blivit som du tänkt, korvringar med hög kötthalt frysta hamburgare, frys in matlådor, gör omelett el likn
 
Prata igenom med din partner om du har någon, eller prata med en barnvakt om vilka dagar i veckan du har hjälp med barnen så att du kan träna el ta en promenad. 
 
Va inte för hård mot dig själv!
 
Vila o prioritera sömn, 
 
Jag har några saker som hjälpt mig under denna viktresa och det är.
 
Att barnen kommer i säng i tid på kvällen.
 
Att ha bra filmer hemma som uppslukat mitt intresse och gör att  jag tänker på något annat för en stund.
 
Att ha bra musik i telefonen 
 
Att ha möjlighet att ta en promenad i friska luften, lyssna på musik och ha egentid.
 
Att träna både styrka och kondition och få bli fysiskt trött ist för psykiskt utmattad med en diffus rastlöshet.
 
Att gå o lägga mig på min spikmatta när jag börjar känna mig trött på kvällen.
 
KAFFE!! 
 
Att inte smaka på något sött!
Triggar mig enormt och det spinner igång min hjärna i timmar.
Så jag är snäll mot mig själv och tar INGET sådant.
Det skulle kunna sabba allt, för jag ÄR sockerberoende.
 
Att unna mig egna saker bara till mig.
 
Att ha basic lchf rätter jag lätt o snabbt kan fixa utan att fundera.
 
Att ta tid att experimentera med nya lchf rätter, och äta lyxig mat, då jag inte äter efterrätter o annan belönings mat.
 
Att ta EN DAG I TAGET 
 
Allt har varit och är så värt det!
 
Ask yourself this, are you living or just existing?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0