Chicken fingers med sallad och hallomi

Chicken fingers 
Recept från 56kilo.se
 
Portioner: 8
 
Marinad
 
1 dl olivolja (jag tog raps)
3 msk balsamvinäger
2 msk tomatpuré
2 msk tamarisojasoja (jag tog vanlig)
2 rivna vitlöksklyftor
lite salt & peppar
 
Kyckling
 
1 kilo kycklingfiléer (jag tog 1800g)
3 ägg
150 g parmesan (tog 70g)
5-6 dl mandelmjöl
1 tsk salt (tog mindre pga vitlökssalt)
1/2 tsk peppar
1 tsk lökpulver (hade ingen)
1 tsk vitlökspulver (tog 0,5 vitlökssalt) 
1 tsk paprikapulver
 
Instruktioner
Skär kycklingen i långa remsor, ca 3-4 remsor från en kycklingfile
Förbered marinaden och marinera kycklingen, några timmar i kylskåp!
Sätt ugnen på 225 grader.
Vispa äggen.
Riv osten och blanda med mandelmjöl.
Blanda ner kryddorna i mjölet.
Ta fram två plåtar och pensla dem med olja.
Doppa kycklingen först i ägg sedan i mjölet, se till att det täcks ordentligt!
Sätt in plåtarna i ugnen och låt gå klara i ca 15-20 minuter.
Vänd gärna efter halva tiden.
 
 
 
 
Jag stekte hallomi och hade en grönsallad 
Och sås på
5 dl crème fraiche,
40 gram sweet chilisås
lite Ica gott liv chilisås
och lite sambal olek 
 
Tog bara lite sås att doppa i så blev de inte särskilt många kolhydrater. 
 
Det här va jätte gott!
 
Hälften av kycklingen ligger kvar i kylen i marinaden.
Den tänkte jag steka upp i morgon med squash spaghetti eller wok grönsaker.
Kokosmjölk eller vispgrädde/crème fraiche 
 
Blir nog gott de med :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0