En helg med återhämtning

Varit lite slö med bloggandet över helgen, sorry :)
Jag o sambon fixa barnvakt och åkte till Ånge till våra vänner, för kvalitets tid.
 
Lördagen vigde vi tjejer åt shopping i birsta, något som tidigare skulle inneburit stor ångest för mig va nu så otroligt roligt!!
 
Känslan av att kunna ha det man tar med sig in i provhytten är obeskrivlig :)
 
God lchf mat hela helgen, så inga synder här inte!
Började och slutade helgen med träning, blev ett löppass på 6 km när jag kom hem i går och jag va 2 min snabbare än jag brukar! Så kul.
 
Jag försöker variera mitt mat intag med mer o mindre mat olika dagar, och i dag va en dag med mer! ;)
 
Har privilegiet att bo med en jägare, så tog upp älgkalvfile och ryggbiff i går kväll.
 
 
Ibland får jag dagar med sån baklust!!
Men eftersom jag inte fikar något nu så fick det bli matlagnings dag istället.
 
Rättika gratäng, älgkalvfile, grönpepparsås (hemkokt)
Färskostfyllda champinjoner, chilicheese puffar och sallad.
Baguetterna va till middagens soppa.
 
Maten åt jag och sambon till lunch alldeles själva.
Annars blir det oftast rester till lunch här, men tänkte att de va lika bra att äta god mat till lunch när barnen är i skolan så vi fick äta i lugn och ro :)
 
Det blev uppskattat :)
 
Tanken va att vi skulle äta ryggbiff då jag inte trodde att den lilla älgkalvfilen skulle räcka, vilket den gjorde gott och väl.
 
Så då kokade jag en gulaschsoppa på ryggbiffen istället.
Godaste gulaschsoppan jag ätit!
 
Till den bakade jag baguetter, som jag skårade och fyllde med vitlökssmör och ostskivor.
 
 
Lchf Gulaschsoppa med vitlöksbaguetter
 

400 gram nötkött högrev fransyska el ryggbiff
(jag tog älgryggbiff och säkert 700 gram)
Smör till stekning
1-2 röda paprikor
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta 
0,5 tsk spiskummin 
3 msk tomatpuré 
Cayennepeppar 
Salt o peppar 
2 msk Oxfond 
1 liter vatten
 
Skär köttet, löken o paprikan i små bitar.
Stek kött för sig
Och paprika och lök för sig
Salta och peppra.
Mortla spiskummin med vitlöken och rör i tomatpurén 
Rör i tomatröran med köttet löken o paprikan.
Tillsätt cayennepeppar
 
 
(jag hade egengjord tacokrydda, tog det istället för spiskummin och cayennepeppar då de innehåller de) och oxfond (tog 3 msk)
Och sist vatten.
 
Låt koka ca 1 timme 
Jag kokade soppan på förmiddagen 
Och låt den bara stå tills middagen då jag kokade upp den igen.
Jätte god!!
Hade bara naturell crème fraiche i.
 
Baguetter med vitlök och ost
 
3 ägg
50 gram smält smör
0,5 tsk salt
2 tsk torkad basilika
1,5 dl turkisk yoghurt (jag tog crème fraiche) 
2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber 
2 msk fiberhusk 
2 tsk bakpulver 
0,5 dl sesamfrön (jag tog en näve solrosfrön)
 
Vitlökssmör
Ostskivor
 
Vispa äggen pösigt
Tillsätt yoghurten o vispa igen
Tillsätt smör salt o basilika
Blanda alla torra ingredienser och blanda ihop allt.
Låt svälla 5-10 min
Gör en stor el 2 mindre baguetter 
 
Lägg på bakplåtspapper och grädda i ugn ca 15 min 180 grader varmluft.
 
Jag hade dom inne betydligt längre.
Låt svalna 
Skär skåror
Tryck i vitlökssmör och ost skivor 
Och gratinera i ugn tills smöret smält.
 
Bröd är endast något jag bakar och äter av, just när jag gör soppa el plock mat, så det blir inte ofta.
(alltid glutenfritt)
(alltid lowcarb)
 
 
Hoppas ni haft en bra start på veckan
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jaha, va de en helg med återhämtning för dig!? Själv va de en helg med skador. Shoppingarm heter iaf en av dom ☺

2015-02-23 @ 20:20:20
Postat av: Anonym

Chilicjeesepuffar låter spännande. Hur gör man dom?

Svar: HejChilicheese puffarna finns de nu recept på i dagens inlägg.
:)
Camilla Nilsson

2015-02-23 @ 21:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0