Tisdags eftermiddag med flyktingarna

På Tisdag eftermiddagar kommer jag vara på en öppet hus dag vi har i Föllinge, där flyktingarna som kommit till våran by får komma och umgås, prata, lära sig svenska och ställa frågor, fika osv.
 
Pratat engelska i flera timmar i dag och lärt ut svenska.
Får höra sådana häpnadsväckande historier om hur dom tagit sig hit och fruktansvärda upplevelser!
 
Det ger mig så otroligt mycket att kunna hjälpa någon annan om det så är med det lilla, fantastisk känsla!
Samtidigt som det är fruktansvärt att höra vilka traumatiska upplevelser de flesta av dom bär med sig.
 
Ger en perspektiv på livet, o vi har de verkligen otroligt bra.
 
Under förmiddagen gruvade jag mig länge för min löprunda!!
Blåste storm ute, och vatten flöt över blank is på vägarna!
 
Gjorde dubbel sats lchf lasagne till middag och matlådor.
 
 
 
Men sen minsann blev de till att svida om och ge sig ut o springa.
Slask skvätte över hela mig när lastbilarna körde förbi.
Dubbarna klämde under fötterna.
Is överallt.
Och blåsten ven i hörlurarna :)
Sen började det regna men jag bara log o skratta åt situationen.
Står det skrivet träning på schemat då e det bara att köra.
Finns ju varm dusch när man kommer hem ;)
 
 
 
Man e ju så nöjd när de e klart, även om de va väldigt tungt i dag!
 
Efter matlagning, löprunda och öppethus eftermiddagen hade jag tid över innan middagen, och den tiden använde jag till att fixa morgondagens middag.
Av en älgstek jag tinat upp skar jag tunna tunna strimlor och gjorde biff stroganof, blev jätte gott!
 
 
Ser inte så aptitligt ut utan grönsaker, men dom fixas i morgon :)
 
Biff stroganof
 
800 - 1 kg Lövbiff el stek i tunna strimlor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4-5 msk tomatpuré
2 tsk dijon senap 
2 msk kalvfond el 1 buljongtärning
5 dl crème fraiche 
Ev en skvätt vispgrädde
 
Stek kött och lök på hög värme
Rör ner resten o koka ihop 5 min.
Snabbt o jätte gott!
 
Jag kommer bara ha kokt broccoli till i morgon 
 
Kram på er
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0