Att hantera svackor och motgångar

I morse vaknade jag dyngförkyld!
Dessutom lever PMS en loppan med mig!
 
Vätskeansamlingar, allmänt negativ, magen strejkar i minst 4 dagar tar den en paus och slutar funka!
 
Oftast får jag rejäla skov i min reumatiska sjukdom också men det är inte lika illa nu när jag inte äter något socker
(socker är som sagt väldigt inflammations ökande)
 
Det brukar hjälpa mig mycket att ta en löprunda sådana dagar, men nu när jag va så förkyld i morse, vill jag inte riskera att dra ut på det längre än nödvändigt.
 
Om några dagar - 1 vecka är det över..
Brukar räcka med att mensen kommit i gång
(ursäkta ärligheten)
Besvären är alltså veckan innan.
 
Dessutom har 2 av barnen varit hemma och sjuka i 2 dagar, och då läggs uuppmärksamheten på dom.
 
Detta skulle kunna varit ett sådant tillfälle då jag hade kunnat falla tillbaka i dåliga vanor tidigare.
 
Men jag har kommit så långt mentalt att jag vet att det bara skulle förvärra saken än mer..
Så skönt med insikter som sitter i ryggraden nu, det ger en trygghet.
 
Tänkte tillslut att jag får göra det bästa av situationen..
Skulle tränat både fredag lördag söndag, och är detta ihållande så kommer det inte funka.
 
Men jag kommer få återhämtning istället och hoppas kunna köra på mer efter dessa dagar, utvilad.
 
Gjorde Citron och Ingefärs dryck med massa vitaminer och bra egenskaper bl a bra för immunförsvaret och antiinflammatoriskt.
 
Receptet har jag fått från Malin S :)
 
Koka 3 dl vatten
Riv i 3 cm ingefära
Koka ett tag o låt stå 7 minuter.
Sila av och pressa i en citron.
 
Jag tog 1.2 liter vatten 
Ca 6-7 cm riven ingefära
Och 3 pressade citroner.
Tycker ändå det är så starkt och surt att jag späder ca 50/50 med vatten.
 
Friskt och gott o massa vitaminer som dämpar i förkylningstider.
 
Därefter bestämde jag att då alla ändå redan va hemma vid 13 tiden, så fixa jag tidig middag vid 14.30
Stekte taco färs, sallad, tomat, ost, tunna glaserade revben och paprika röra..
Kände att jag behövde en tidig middag i dag för lugna min kropp lite, plus att vi inte hade hunnit med nån lunch, så ett smart drag.
 
Paprika röra 
  
Jag rörde i hop ca 3 dl philadelphia ost med 2 dl crème fraiche 
Rev i 1 vitlöksklyfta 
Och hackade i 2 stora grillade paprikor på burk 
Rev i ca 100 gram präst ost (skulle helt klart ta västerbotten ost om jag haft nån hemma)
Funka perfekt till taco tallriken och revben.
Men tror ännu bättre till grillat!
 
Taco tallriken som hjälpte mig genom efter middagen :)
 
Därefter har jag fokuserat på enkla saker, som att sortera strumpor, lådor, tvätt pysslat med barnen osv..
 
Mår mycket bättre om jag koncentrerar mig på nåt annat.
 
Nu har jag och pål lyxat till de med räkfrossa... 
 
El frossa o frossa, skalade 1 kilo räkor o högen som blev kvar va rätt löjlig ;)
(barnen åt pizza istället) 
 
Ett glas vitt ekologisk vin unnade jag mig och det är väldigt sällan, tycker alkohol ska begränsas till nåt glas per månad under en viktminskning, då levern tar hand om den först, sedan förbränner den ditt fett o tar hand om resten..
 
Men i kväll ville jag känna att jag fick avnjuta nåt jag inte brukar och som ändå e inom ramen.
Så handskalade räkor o 1glas vitt fick bli som lyxen.
 
 
 
Alla har vi dippar nån gång, och jag hoppas min är över nu då det redan känns bättre, kommer intala mig mentalt att i morgon kommer bli en kanon dag redan nu!
Frågan är ju just hur man hanterar dessa dippar?
 
Hur gör ni?
Hur tänker ni?
Vad hjälper er?
 
För mig ser det ut så här.
 
1 jag vet nu att socker får mig väldigt sjuk, och drar ut på lidandet mycket längre, så att tröst äta kolhydrater är inget alternativ och det vet jag, o upprepar om de krävs.
 
2 Träning! Endorfiner, o härliga signaler till hjärnan att jag mår skit bra! (funkar ju dock inte om man e väldigt förkyld)
(Förkyld för att inte kunna träna innebär grönt snor, ont i halsen el feber annars är det ok iaf)
 
3 Va förutseende, börjar du bli för hungrig en dag som denna kan hjärnan lätt spela dig ett spratt till, o du börjar eventuellt fundera på att baka dig en kladdkaka köpa dig en påse godis osv..
Så förbered mättande mat o ät när DU är hungrig även om det inte passar resten av familjens "hunger rytm"
 
4 Tänk på nästkommande vecka i stället och planera för den, låt det bara va som det är just nu och ta EN DAG I taget!
 
5 Va snäll mot dig själv, och gör sånt som muntrar upp, en rolig film kanske?
Eller att skriva ner hur du känner?
 
Önskar er en trevlig helg
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0