Komma i gång o löpträna?

Tips att börja löpträna för nybörjare kommer längre ner i inlägget
 
Nyss tagit en löprunda på 6 km och de gick tungt i dag kändes det som..
E ju de där med o inte lyssna o känna efter så mycket utan bara göra!
Du ångrar det inte när de e gjort! ;)
 
I dag hade jag fruktansvärd huvudvärk 
Sovit mindre än 4 timmar (brukar aldrig hända annars)
Glömde tejpa knäna!!!
Glömde kissa!
O ryggen va trött..
 
Jag slog min tid på rundan med över 3 minuter!?!? 
Hur nu det gick till... :)
 
Tänkte väl till lite extra då och då att öka på farten när det började gå långsammare..
E lätt till att man gör de från början, tillslut går de så sakta att man nästan går om man inte e medvetet uppmärksam :)
 
O då vaknar jag till o ökar på tempot.
Säkert därför de va just jobbigare i dag..
Att jag medvetet ökade på då och då.
Även om jag kände mig fräschare och piggare sist.
 
Nu beror det helt och hållet på vart man är i sin träning.
Jag har kommit igång, och kommit dit att jag klarar hela rundan och då känner jag att jag vill gå till nästa steg.
 
1 Att springa samma sträcka snabbare.
2 Att springa en längre sträcka.
 
Och då gäller det att vara medveten, ochanser pressa sig själv så där lagom mycket.
Har pressat för hårt kommer du kanske inte orka, och då kommer du få gå resten av sträckan hem, och det får man ingen bättre tid på.
 
Nej det måste va i små portioner öka lite lite varje gång.
Och blanda med intervall träning, det är effektivt o kommer få dig snabbare o uthålligare fortare.
 
Tips för dig som nybörjare som vill börja löpträna

obs att detta är mina privata råd, hur jag tycker man börjar bäst, inte säkert det passar alla)
 
1 Välj ut en lagom runda på 2-3 km eller annan längd, alternativt välj en runda du gärna vill kunna springa/gå.
 
2 Gör en test, och se hur långt av sträckan du orkar springa.
 
3 Notera tiden om det intresserar dig, kan va kul att ha kvar.
 
4 Börja med att jogga mellan varannan lyktstolpe el liknande och gå mellan varannan.
Är de för tungt gå ytterligare en stolpe till.
 
5 när de börjar kännas lättare öka på antalet stolpar du springer emellan, gå fortfarande därefter mellan två.
 
6 När du kommit så långt att du, låt oss säga börjar kunna springa halva rundan motigt o sen gå o springa resten, då e de dax för intervaller.
 
7 Intervaller, intervaller innebär egentligen bara att du varierar farten/pulsen tex gå/springa mellan stolpar  el gå/springa 5min vardera osv
Vilket du började med att göra i ett sakta tempo.
Nu vill jag istället att du tar en kortare runda/raksträcka/backe/backintervaller runda.
På en raksträcka kan du springa, nästan så fort du kan mellan 2 stolpar och gå mellan 2-3 upprepa 5-10 gr
Alternativt att du joggar samma tempo du brukar el något långsammare i uppförsbacke, tex springa upp och gå ner upprepa 5-10 gr.
Gör detta 2gr /v i 2 -3 veckor.
 
8 Nu e det dax att testa rundan igen, ta tid o skriv upp hur långt du orkade nu osv
Och tragla på med den ett tag.
Lägg gärna in intervaller igen efter nån vecka ca1 gång i veckan om du vill.
 
9 Variera dig gärna, mellan längre/kortare distanser
Backig runda/terräng osv
 
10 sätt personliga mål, vad e de du vill få ut? Klå din egen tid? Vara med i ett lopp? Stoltheten att klara uppsatta mål, som hela rundan? Få bättre kondition /hjärt o lungkapacitet och ork i vardagen? Eller frisk luft? Egen tid?
Det är bra att veta varför man gör det man gör och vad målet /anledningen är att man gör det.
 
Vill avsluta med att säga att det är viktigt att träna rygg/mage när man ska löpträna, börjar ryggen krokna och bli vek under löprundan kommer snart hela du att krokna.
Rygg o mage upprättbärande muskler som hjälper oss att hålla oss upprätta.
Jag avslutar löppass med Plankan och Stretch, som är viktigt, du vill inte ha tok korta muskler nästa träningspass.
 
Sen tycker ju jag att styrketräning är jätte viktigt för hela kroppen i många avseenden men det får bli ett eget inlägg om det.
 
Så hur blev de nu då med alla mina krämpor ha ha :)
Huvudvärken blev något värre under löprundan men helt borta efter ca 5 min hemma.
Knäna höll trots missad tejpen o gjorde inte ont trots det, däremot e jag svagare när jag inte får stabiliteten av tejpen.
Kommer inte glömma kissa nästa gång ;)
Ryggen är nu mjukare, men behöver stärkas o tränas upp.
 
 
Fina FIK dressarna från Craft har kommit o invigde den i dag.
Trevlig helg på er
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0