Rättika Janssons! en höjdare

 Hade några bitar Rättika kvar efter att vi gjort "Falsk potatisgratäng av den"
 
Tänkt testa Janssons ett tag nu men inte haft nåt bra tillfälle..
 
Men i dag blev perfekt!
 
Och måste säga att detta blev en höjdare!
 
Jag gjorde om ett recept jag hittade helt och tycker det blev kanon!
 
 
Rättika Janssons 
 
Jag tog till 2 vuxna.
 
Ca 400 gram rättika (skala och skär i små stavar)
Koka ca 15 minuter.
 
Smörj en form
Lägg hälften av rättikan i en liten form
Hacka 1 gul lök
Strö den över rättikan
Ta 1 burk ansjovis, och hacka till bitar och strö över löken.
Gör man större sats behöver man inte fullt dubbla anjovisen om man inte vill, det räcker med 0,5-0,75 burk till en sats men jag gillar anjovis o gjorde slut på 1 hel burk.
 
Strö sen över resten av rättikan
Slå över lite av anjovis spadet 
Och häll över ca 2 dl grädde så att de knappt täcker.
Jag strödde över mandelmjöl och hyvlade över lite smör på toppen.
 
Detta gör man som man vill, fanns inte med i andra recept men jag tyckte det blev kanon gott!!
 
In i ugn ca 200 grader ca 30 min till rättikan e mjuk.
Låt den stå till sig ute nån minut.
 
Gillar man Janssons gillar man detta
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

alltså....... Fy fanken va du e husku på å göra mat!!!!

Svar: Tack snälla anonym :)Måste ju ta ut "bak abstinensen" på matlagningen istället.
E roligt det med, finns så mycket nytt att testa.
Camilla Nilsson

2015-01-22 @ 21:35:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0